arrow_drop_up arrow_drop_down
23 april 2020 
in Haken

Haaknaald vasthouden: waar let je op?

Ieder mens haakt anders. Dat betekent ook dat iedereen de haaknaald anders vast houdt. Zolang dat geen klachten oplevert, is dat helemaal oké. Belangrijk is om te voelen wat goed voelt.

 

Pen- en mesgreep

Je kunt de haaknaald op twee manieren vasthouden. Je gebruikt de pengreep of de mesgreep. Bij de pengreep ligt de hand onder de haaknaald, en bij de mesgreep ligt de hand boven de haaknaald. Over het algemeen kunnen we stellen dat de ene manier niet slechter of beter is dan de andere manier. Wel kan het zijn dat de pengreep voor jou beter werkt dan de mesgreep, of juist andersom.

 

Houding

Het maakt niet zo zeer uit op welke manier jij de haaknaald vast houdt, maar veel meer welke houding je daarbij aanneemt.

Aandachtspunten:

  1. Zorg ervoor dat de haaknaald ontspannen in de hand ligt. Je hoeft de haaknaald alleen maar vast te houden: knijpen is niet nodig.
  2. Let op een neutrale positie v.d. pols. Dit betekent dat de hand in het verlengde van de onderarm ligt. Tijdens het haken maak je kleine bewegingen met de pols, maar de hand blijft in het verlengde van de onderarm.
  3. Vermijd overstrekking van de duim. De juiste houding v.d. duim is licht gebogen richting de palm van de hand. Als jouw duim zich over strekt, dan buigt de duim de andere kant op. Dit is niet goed, en kan klachten veroorzaken. Wees hier alert op, en pas eventueel jouw greep aan. Met de pengreep is het  makkelijker om overstrekking van de duim te voorkomen dan met de mesgreep.
  4. Houd de schouders ontspannen. Opgetrokken schouders kunnen leiden tot hoofdpijn-, nek-, en schouderklachten. Houdt de schouders daarom laag, in een ontspannen positie. Je zult merken dat, als je haakt met de mesgreep, jouw schouders eerder geneigd zijn zich op te trekken. Met de pengreep is dat veel minder het geval. Verander eventueel jouw greep.

 

Klachten?

Als je klachten of pijn ervaart, hoe klein ook, neem ze serieus. Pas jouw houding aan, en dat kan in het begin best even wennen zijn. Een gewoonte is lastig om te veranderen, maar op de lange termijn levert het je meer op. Voorkomen is immers beter dan genezen.

Over de schrijver
Reactie plaatsen